19 december 2015

De goudvink in ons bos

Foto uiteraard van Hans van Zummeren
Wispelturig als ik ben is de laatste tijd mijn vogelhobby een behoorlijk beetje in het slop geraakt. Mijn ervaring is toch dat het wandelen ten koste gaat van het vogelkijken en omgekeerd; voor mij lastig te combineren. Toen Cyria voorstelde om even langs te komen - ze moest in de buurt zijn om nieuwe schoenen te kopen in Maarssen - nam ik de gelegenheid waar om mijn vogelkijkhobby weer een beetje op te poetsen: "dan gaan we vogels kijken bij mij achter in het bos". En zo gezegd zo gedaan. Langs de ijsbaan en we waren nog geen vijf minuten onderweg of Cyria dwong mij tot stilstand; ze hoorde en/of zag een goudvink en ja hoor, mijn Swarovski toverde deze prachtige vogel van behoorlijk nabij. Had ik nog niet eerder gezien sinds ik mijn Swarovski bezit. Vroeger wel, in de Hoflaan zat de goudvink met zijn rode buik vaak in de takken maar ik had hem nog niet eerder gezien verder. Bij het wegvliegen maakte Cyria me attent op de witte stuit. En toen realiseerde ik me weer de waarneming vorige week met Roos in de bossen van de Grimmsteig; twee vogels met witte stuiten en van deze grootte; waren vast goudvinken!

Geen opmerkingen: