22 december 2015

Voel me net zo'n marmot

Gisteravond, het was al laat voor mijn gevoel; was naar de fitness geweest en in het donker terug naar huis gefietst, door de regen met volgespatte bril. Had de overdag met Huib gewandeld van IJsselstein naar Linschoten; was behoorlijk moe. Roos was er niet; ze was naar een opera in Amsterdam. Dus ik dacht: "Lekker vroeg op bed gaan liggen lezen"; leek me een goed idee. Maar ja, dan vallen al snel mijn ogen dicht hoe goed Honoré de Balzac ook kan schrijven. Het is trouwens wel een revelatie wanneer je weer eens die echte wereldliteratuur tot je neemt. Natuurlijk zijn die 19e eeuwse schrijvers gedateerd, maar ze hebben ook wel wat achter gelaten hoor. Had ik vorige week een begin gemaakt aan een boek van Connie Palmen: "Jij zegt het", daar had ik het na zo'n 30 pagina's van mij geworpen; wat een opgewonden, geëxalteerde onzin die ze daar debiteert. Roos had het boek besteld in de bieb en er weken op moeten wachten. Honoré de Balzac daarentegen met "Illusions perdues", in NLse vertaling hoor, was direct te bestellen, maar moest wel uit de bieb van Soest komen; hier in Bilthoven hebben we nauwelijks meer iets van de wereldliteratuur helaas. Van Dostojevski is zelfs in de provincie Utrecht niets meer te verkrijgen via de openbare bieb. Nou ja, zegt niets over de bieb hoor, maar meer over de interesse van de lezers; men heeft meer met de moderne literatuur ter verstrooiing denk ik; ook niks mis mee, maar ik lees liever iets waar je wat van opsteekt.
Neemt niet weg dat ik zo rond half tien toch wel de luikjes heb gesloten met het licht nog aan met als gevolg dat ik om 5 uur alweer volstrekt uitgeslapen wakker werd. Toen maar thee gedronken en om 6 uur uit arren moede begonnen met de voorbereidingen van het (krenten)brood bakken. En dan blijft het toch donker tot half negen. Andere jaren heb ik daar nooit zo'n erg in gehad maar doordat het helemaal niet koud is voelt het gewoon niet aan als winter en dan klopt het niet die korte dagen en die lange nachten. Voel me net zo'n marmot die in de war is. Nou ja, vanaf vandaag gaan de dagen weer lengen gelukkig.

Geen opmerkingen: