04 december 2015

Kerstmarkt in Kassel

Kraampje op de kerstmarkt van Kassel
Roos en ik zitten veel te fantaseren bij de website van Flixbus. Onbekende vertes lonken ons toe. Zo had Roos het over Kassel, waarom? omdat er een directe verbinding is met NL en het ligt in midden Duitsland. En toen kwam Huib tijdens één van onze wandelingen met de Grimmsteig die zo mooi zou zijn en die is bereikbaar via ... u raadt het al, Kassel. En het werd des te aantrekkelijker toen ik gisteren met Cyria sprak over onze reisplannen: "daar is zo'n mooi museum". Dat laatste heb ik direct opgezocht en inderdaad, in het kasteel is een museum met o.a. wereldberoemde schilderijen van Rembrandt.
Primair ging het natuurlijk om de Grimmsteig, een cirkelwandeling door het rustige landschap van Hessen. Het was Huib en Thea bijzonder goed bevallen. Roos had het tripje uitstekend voorbereid. Allereerst het weer; ze had op weeronline gekeken hoe het weer zich de komende tijd zou gedragen en had de dagen daarop ingesteld, dus vandaag op reis. Verder had ze geprobeerd om onderdak te vinden; viel helemaal niet mee. De hotels zaten (zogenaamd) vol of waren gesloten. Maar in Nieste had ze onderdak voor twee nachten en in Kassel voor de eerste en voor de laatste nacht. Alleen na Nieste hadden we nog niets; had ze vergeten, maar dat zou ook helemaal goed komen.
Een rustige start; we hoefden pas om 12.00 uur te vertrekken uit Amsterdam Sloterdijk. De bus was keurig op tijd. Via Münster, Bielefeld en nog een paar plaatsen in Duitsland kwamen we rond 19.00 uur in Kassel aan. Het hotel hadden we snel gevonden en op advies van de receptioniste gingen we naar de Weihnachtsmarkt voor een hapje en gezelligheid.
Een ontzettend rustige en genoeglijke sfeer hing er op de markt. Heerlijke Bratwurst en vleessoep bij een alleraardigste Akener meneer die direct hoorde dat we NLers waren en helemaal in was voor een praatje; verderop, eveneens advies van de receptioniste gebakken champignons met uien die ons vrolijk toegeurden. Gesuikerde amandelen tot slot. Daarna wilden we nog een biertje doen; hebben we uiteindelijk in het hotel gedaan; gezellig restaurant, biertje en een chardonéetje vonden hun weg en daarna lekker meuren. Ben benieuwd wat het allemaal gaat worden!