21 september 2015

Schin en Slavakto

Op m'n favoriete bankje op station Schin op Geul
De weersvoorspelling voor vandaag was goed; Weeronline gaf een zuinige 7, had voor mij best een 8 mogen zijn. Om exact 9.30 zat ik op m'n bankje op station Schin op Geul en peuzelde op een gebakken kippenvleugeltje. Daar hoorde ik de kerkklok slaan als bevestiging van het tijdstip. Na een kwartiertje genieten, in de hoeven. Via Hotel Bemelmans - u kent het wel, familie van Jack Bemelmans - naar boven, vrij nieuwe route voor  mij - loop altijd via het Gerendal, maar nu niet - rechts aanhouden en dan door een lange holle weg, je zou het bijna een kloof noemen naar het Zuiden. Bij hotel Bemelmans zag ik de gasten lekker aan het ontbijt zitten. Zouden we ook eens moeten gaan logeren; leuk familiehotel. We hebben er wel eens op het terras een biertje gedronken. Toen had ik me ook al bedacht dat we hier eens neer zouden moeten strijken. Wie weet komt het er nog een keertje van. Zou ook echt een plek voor m'n ouders zijn geweest; die ouwe was gek op Schin.
Karakteristiek Christusbeeld op de
begraafplaats vlakbij het station van Schin
Ik heb op de GPS mijn weg gezocht; was van plan om boven Margraten, via IJzeren en Bemelen naar Maastricht te wandelen en dat heb ik ook precies zo gedaan; meestal over halfverharde en onverharde paden en vrijwel zonder rusten. Al om 13.30 kwam ik, dankzij een behulpzame jongeman die de weg kende bij station Maastricht Randwyck en met de sprinter door naar Maastricht CS. Het stuk tussen Sittard en Weert ging wondersnel oftewel daar heb ik heerlijk zitten tukken. Nog wat in het boek over het leven van Patrick Leigh Fermor gelezen. Eenmaal aangekomen in Utrecht door naar de driejaarlijkse Slavakto, een manifestatie voor de vleeshandel. Daar ben ik zes jaar geleden mee in aanraking gekomen en heb ik een presentatie gegeven over Slowfood en nu word ik iedere keer uitgenodigd. Lekker rondkijken en hier en daar wat proeven.
Thuis gekomen m'n prakkie klaargemaakt en daarna de foie gras "gebakken"; gaat bij precies 80 graden dus meer opwarmen dan bakken. Moet heel precies in een waterbad; echt iets voor een chemicus. Ben benieuwd of het weer zo lekker is.

PS volgende keer maar eens bij 75 graden doen.

Geen opmerkingen: