07 september 2015

De oeverlanden bij de Nieuwemeer

Vorige week dinsdag was ik voor een afspraak bij boerderij Meerzicht in het Amsterdamse Bos, vlakbij de Nieuwemeer, het restant van de Haarlemmermeer die grotendeels werd ingepolderd. De oevers van de Nieuwemeer zijn dus oorspronkelijk de oeverlanden van de Haarlemmermeer. Inmiddels is dit een fraai natuurgebied waar de beheerders bijzonder zuinig mee zijn, en terecht want zoveel natuur heb je niet in diie omgeving; meer vliegtuigen dan meerkoeten; het ligt onder de rook van Schiphol, onze nationale luchthaven die gerealiseerd werd in de Haarlemmermeerpolder. Ik telde het aantal vliegtuigen dat landde terwijl ik daar in de buurt op een bankje zat - ik was wat te vroeg voor mijn afspraak - en constateerde dat er ongeveer 90 seconcen zat tussen de landing van 2 vliegtuigen op deze Buitenveldertbaan, de zgn. bulderbaan
Die oeverlanden ken ik eigenlijk al mijn hele bewuste leven. Voorop de fiets bij m'n vader ging ik naar het Bosplan zoals mijn vader het Amsterdamse bos consequent is blijven noemen. En vaak gingen we dan naar het paadje langs Meerzicht en de oeverlanden. Ik kon het niet nalaten om vandaag al die paadjes even af te lopen en op het uitzichtplatform te klimmen - was er vroeger niet - en wat foto's te nemen. Is een fraai rietland met slootjes en plasjes; volgens het informatiebord een interessant vogelgebied.

Geen opmerkingen: