28 januari 2014

M'n eerste whisky

Het Koos Vorrinkhuis schemert door de bomen
Altijd wanneer ik langs het Koos Vorrinkhuis wandel dan denk ik aan de werkweek in 1965, het jaar van het eindexamen HBS; die werd daar doorgebracht. Wat we daar precies deden weet ik echt niet meer, maar één ding is me bijgebleven en dat betrof het incident met de sterke drank.
Wat waren we nog voor snotneuzen, ik was 16 jaar en had eigenlijk nog nooit echt alcohol gedronken; mijn klasgenoten waarschijnlijk evenmin. Maar desalniettemin had een aantal van hen sterke drank meegenomen waaronder mijn kamergenoot Wilfred B., ik weet zijn naam nog na al die jaren. Op mijn voorstel hadden we de fles in de dakgoot gelegd, voor "je weet maar nooit". En inderdaad bleek dat de leraren alle kamers hadden afgestruind om de sterke drank op te sporen, maar die van Wilfred was niet gevonden. Enkelen van de leerlingen waren zo brutaal om vervolgens de kamers van de leraren te plunderen en daar kwam een fles whisky tevoorschijn van onze leraar wiskunde. En daar heb ik van geproefd; de rooksmaak herinner ik mij nog goed. Dat was mijn eertste kennismaking met whisky, eigenlijk nog steeds mijn favoriete sterke drank (op Everts' Roem na natuurlijk).

Geen opmerkingen: