24 april 2013

Het fotograferen van bloemen


Wolzweverorchis
Wolzwever
Wanneer er tijdens de orchideeënreis weer een "nieuwe" soort orchidee werd "ontdekt", of een bijzonder fraai exemplaar van een reeds eerder ontwaarde soort, dan stonden de fotografen van het gezelschap elkaar bijna te verdringen rond het floristisch kleinood. Sommige van deze individuele bloemen zijn tientallen keren vastgelegd. Klaas liep voortdurend met zijn toestel op z'n buik; ik noemde het dan ook gekscherend zijn "prothese". In de bus liet hij graag de resultaten zien die hij op deskundige wijze vastlegde en kon manipuleren; leuke hobby. Ik vond het vooral ook een genoegen om de fotografen aan het werk te zien. Gerard maakte een keer een geestige opmerking: "was jij al aan de beurt?", vraag aan een mede-fotograaf.
Daarentegen bekeek ik de bloemen met behulp van mijn verrekijker en moest altijd grinniken wanneer het hoofd van één van de fotografen mijn beeld weer eens volledig innam. Ach, er stonden er genoeg; ik kwam ruimschoots aan mijn trekken qua beleving van de schoonheid van de flora en fauna.
"Ik pluk de plaatjes voor m'n Blogs wel van Internet", dacht ik; het resultaat ziet u in de weblog van vandaag.
De fotografen, wachtend op hun beurt om deze orchis
vast te leggen
Een hele fraaie orchis, met een hele mooie naam is de Wolzwever-orchis (zie foto, geplukt van Internet), genoemd naar het insect waar de bloemen wat van weg hebben (foto eveneens van Internet geplukt). Daar in de buurt zag je ook het insect waar de bloem naar genoemd was, met zijn puntsnuit honing opzuigend uit de talrijk aanwezige bloemen; rusteloos vloog hij van bloem tot bloem terwijl hij voor elke bloem zwevend bleef hangen. Volgens Ab heet hij de wolzwever vanwege het harige lijf.

Geen opmerkingen: