20 april 2013

De hitte van Sevilla

Hoewel ik niet gelovig ben, laat staan katholiek, groet ik toch altijd dit beeldje wanneer ik in Sevilla ben en wanneer ik weer vertrek. Het staat in een nisje van de Giralda, de toren van de moskee van Sevilla in de moorse tijd toen het zuiden van Spanje werd geregeerd door de arabieren. Andalucia, maar nog veel meer plaatsen en rivieren hebben hun naam nog aan die arabische tijd te danken; de rivier de Guadalquivir die door Sevilla loopt bijvoorbeeld. Andalucia betekent in het Arabisch Paradijs en dat is het ook. Daar ga ik dan ook altijd heen vanuit Sevilla. Al is het soms maar voor een paar dagen, maar ik moet gewoon regelmatig naar Sevilla en naar Andalucia; Parco de Aracena is mijn reisdoel. De atmosfeer moet ik regelmatig insnuiven. Sevilla wordt ook wel de braadpan van Spanje genoemd en het kan er heet zijn. Ik kwam wel eens met de bus vanuit Aracena aan in Sevilla en dan was het 42 graden celsius met een stevig windje. Dat deed dan gewoon pijn aan m'n blote benen.
Roos in het vliegtuig van Ryanair
Maar we hebben er ook wel eens zitten kleumen in de tijd dat je nog niet met Ryanair kon landen in Sevilla. Dan gingen we eerst naar Madrid en dan met de nachtbus naar Sevilla. Eén keer waren we zo stom om een te vroege bus te nemen zodat we om 4.00 uur in de nacht in Sevilla aankwamen; heel koud en nergens iets open natuurlijk. En de bus naar Aracena gaat pas om 9.00 uur. Later namen we de bus die om 6.00 uur in Sevilla aankomt en gingen we bij "de mannetjes" koffie drinken met een eerste bocadillo con jamon. Maar dat hoeft niet meer. Nadat we eerst vanuit Weeze naar Sevilla konden met Ryanair gaat dat nu al enkele jaren via Eindhoven. Ryanair maakt Sevilla zo heerlijk bereikbaar.

Geen opmerkingen: