02 april 2013

Culinaire coïncidentie

Bosje raapsteeltjes
Terwijl ik dit schrijf zweeft de fluwelige smaak nog over m'n tong en gehemelte; wat heb ik lekker geluncht. Zondag besloot ik om een lekker rozijnennotenbrood te bakken; dus m'n laatste liter biest ontdooid, dat is toch het lekkerste voor gistbrood. De biest was gistermorgen voldoende ontdooid om de eerste rijs aan te zetten; volkorenmeel, gist, zout, honing, boter, kaneel (helaas geen citroen in huis), mengen en laten staan. Intussen aan een weblog schrijven totdat Roos ongeduldig belde: "kom je nog?". We zouden een drietje gaan lopen. En dus liet ik alles vallen en ging naar beneden, fiets pakken, maar Roos was er nog niet. Dus naar haar huis; semi-bozig. Ik wilde al wat gespeeld mopperen dat ze nooit klaar stond; ze deed mijn woorden verstommen; ze had een paar bosjes raapsteeltjes voor me; het lekkerste van het vroege voorjaar! Toevallig had ik gezien dat de Plusmarkt open was op tweede paasdag, dus na afloop van de wandeling blokjes vetspek gekocht; een duo-pak. En heerlijk raapsteeltjes gegeten met eigenheimers van John, uitgebakken spekvet, spekjes en een klein scheutje azijn en wat melk. Nog dank daarvoor Roos. Maar ik hield nog flink wat spekvet over. En toen ik mijn koelkast gisteravond open deed bedacht ik mij dat ik alles in huis had voor een fantastische lunch voor vandaag! Spekpannenkoek; boekweitmeel, roggebloem (nog voor de taai-taai!), biestemelk (over van het rozijnenbrood), een ei, nog een kontje ontbijtspek en gist. Dus vanmorgen het beslag gemaakt en laten rijzen in de oven bij 30 graden. Spek gesneden en gebakken in het spekvet en de pannenkoek zachtjes laten bruinen. Godenspijs! met stroop erover. Ik zit nog steeds na te genieten!

Geen opmerkingen: