10 december 2012

Eerste étappe van het Pelgrimspad

Het lijkt wel een drijvende stad. Boten bij de
Nieuwe Meer 
Op Sinterklaasavond heb ik van Roos het boekje gekregen van het Pelgrimspad, lopend van Amsterdam naar 'sHertogenbosch. En vandaag heb ik daar de kop van af gelopen, zij het andersom. Kennelijk had ik m'n dag niet want halverwege de weg naar het station realiseerde ik me dat m'n rugzak nog in de hal van de flat stond; was me nog nooit gebeurd. En toen kwam ik Koos nog tegen, dus even een praatje en op het station reden beide treinen die ik had kunnen nemen voor m'n neus weg. Maar er komt altijd weer een volgende zou m'n vriend Dick zeggen. De aansluiting met de Intercity naar Amsterdam Centraal is met de nieuwe dienstregeling wel heel erg ruim geworden, oftewel je ziet hem net voor je neus weg rijden, maar de Intercity naar Amsterdam Zuid/Schiphol sluit prachtig aan. Daarom heb ik de eerste étappe andersom gelopen.
En zo stond ik om half elf op station Amsterdam Zuid. Dus eerst over het terrein van mijn alma mater, de Vrije Universiteit naar de bosbaan gelopen en daar op de route gestapt. Onder de snelweg door en over de sluizen van de nieuwe meer. Niets veranderd daar, alleen de woonboten zijn veel luxer geworden; het lijkt wel zo'n drijvende stad met drijvende straten en al.
Plateau om de eendjes te voeren in het Vondelpark
En dan langs de Schinkel door een stukje Amsterdam dat ik helemaal niet kende en uiteindelijk door het Vondelpark langs het eendevoerplateau waar ik nog als peutertje ben gefotografeerd door m'n vader. Overgestoken naar het Max Euwe plein waarbij ik erg moest denken aan Tonio, de zoon van schrijver vd Heijden die op deze plek werd aangereden met dodelijk gevolg. Over het Leidseplein, langs het Americain en via de Leidsegracht naar de binnenstad. De wit/rood markering ontbrak in de stad geheel, slechts in het Vondelpark waren nog wat markeringen, daarna hield het op. En in de binnenstad gaat het natuurlijk om het mirakel van Amsterdam, de zwevende hostie die niet wilde branden ergens in de 16e eeuw. Ik heb de steen gefotografeerd van de plek aan de Kalverstraat waar het mysterie heeft plaatsgevonden en waar een kapel heeft gestaan totdat de reformatie een einde maakte aan de katholieke gebruiken hieromtrent.
Op deze plek vond het mirakel van Amsterdam plaats.
Over het Begijnenhof, langs de Engelse Reet, het bruine café uit m'n studentenjaren en via het Red Light district naar  het station. Heerlijk zo'n daggie Amsterdam en wat een herinneringen liggen daar voor mij.

Geen opmerkingen: