09 december 2012

De Hunnen en de Mongolen

Pigmentvlek, genaamd mongolenvlek,
naar de vermeende afkomst nog
uit de tijd van de Hunnen
invasie, 5e eeuw.
Van Ab heb ik een boek ter lezing aanbevolen gekregen; "Marco Polo, De reiziger", van de hand van Gary Jennings. Na verloop van enkele hoofdstukken heeft het boek me zo te pakken dat ik niet meer kan stoppen. De sfeertekening vind ik treffend en het onderwerp buitengewoon boeiend: de gang van zaken tijdens het Mongoolse rijk onder Koeblai Khan. Natuurlijk betreft het hier een roman dus niet alles zal waarheidsgetrouw zijn, maar de romanvorm leent zich uitstekend om een bepaald onderwerp toegankelijk te maken. En dat lukt Jennings heel goed.
Nu heb ik altijd gedacht dat "die horden uit het Oosten", kortom de Hunnen en de Mongolen één pot nat waren. Maar dat is helemaal niet waar. Atilla de Hun leefde een kleine 1000 jaar eerder dan Kublai Khan. Over de Hunnen las ik jaren geleden een boek waarin verhaald werd hoe Atilla uiteindelijk verslagen werd op de Catalaunische velden en dat daarbij de gewonde soldaten achter bleven en later op gingen in de Franse bevolking. Dat zou je zelfs nu nog kunnen merken aan een aantal kenmerken waaronder de zgn. Mongolenvlek, een donkere vlek onderaan de rug die soms voorkomt bij heel jonge mensen uit die streek in Noord Oost Frankrijk waar die slag plaats vond.
En nu noemt Jennings het bestaan van die vlek ook in zijn boek over Marco Polo. Op het onvolprezen Internet kun je daar ook informatie over vinden.
Nu las ik op Internet dat deze vlek veel voorkomt bij jonge Aziaten en later in het leven verdwijnt. Maar ook bij Europese kinderen komt deze vlek in zeldzame gevallen voor. Zou dat dan nog een overgewaaid stukje genetica zijn, achtergelaten door deze horden uit het Oosten van 1600 jaar geleden?

Geen opmerkingen: