30 mei 2024

Naar Arkemheen

 

De haven van Nijkerk

Naar aanleiding van een nieuwsbrief van Wandelnet had ik wat zitten rommelen in de etappes die wellicht in aanmerking zouden kunnen komen voor een dagwandeling en ja hoor, dat werd de wandeling voor vandaag, van Bunschoten-Spakenburg via de oude zeedijk en langs Arkemheen naar Nijkerk. Dus vanmorgen bijtijds de trein en in Amersfoort de bus genomen in genoemde richting. Helaas had de bus zo veel vertraging doordat onderweg een brug langdurig open stond dat de chauffeur ergens halverwege Bunschoten de rit verkortte zodat ik niet op mijn gewenste plek kon starten. Even later zag ik een volgende bus al aankomen, dus het leed viel nogal mee. Zonder m'n twee wandelstokken (stomweg vergeten) ging ik op weg, het was raar weer, een koude wind maar zodra de zon doorbrak was het snel te warm, dus "vessie an vessie uit", zoals vroeger mijn grootmoeder ook vaak deed. Ik had deze etappe mede uitgekozen omdat hij langs en zelfs door Arkemheen liep, het gebied waar natuurfotograaf Hans van Zummeren prachtige foto'sheeft geschoten, dus dat beloofde wel wat. Helaas bleek het stuk dwars door het land afgesloten in verband met het broedseizoen dus moest ik de route verleggen. Snel kwam ik daarbij op de oude zeedijk langs de Zuiderzee, nu een dijk langs een randmeer met mooit uitzicht op Arkemheen, een natuurgebied, weidegebied dat op de klassieke manier wordt beheerd, hoger grondwaterpeil en laat maaien. Ik moest tot mijn teleurstelling constateren dat het grootste deel van het gebied zonder bloemen was, dus beheer of niet, het had niet echt het beoogde resultaat bereikt vreesde ik. Halverwege was het oude stoomgemaal met koffieplek, veel Amerikaanse en Scandinavische boat/fiets gebruikers onderweg gingen lekker aan de koffie, ik at mijn meegenomen bammetje en liep verder tot de Arkervaart en voor het water rechtsaf en door naar Nijkerk. Ik kwam nog een visser tegen die op de snoek"zat", het water was helder genoeg zei hij, hij had er gisteren nog twee aan de lijn gehad, goed teken!
Tot mijn verbazing bleek Nijkerk over een haven te beschikken, er lagen zelfs een paar stevige schuiten.
Aangekomen in het centrum van Nijkerk nog heel kort met Joke gebeld die even heel kort tijd had voor haar oude vader omdat ze in de regen stond te schuilen. Een zak zoute macadamia mix gekocht en van gesnoept en naar het station. Lekker doorgereisd naar Wijhe.

Geen opmerkingen: