31 december 2021

Sissi en 100 foot journey,

 Oudejaarsdag vandaag. Moet er nog altijd aan denken dat mijn grootvader Evert van Elven op deze dag zijn geboortedag van 1896 vierde, inmiddels dus 125 jaar geleden. In mijn jonge jaren ging de familie op oudejaarsdag op verjaarsvisite in Zaandam. Later niet meer hoor, dan stond zo'n laatste dag van het jaar in het teken van de klok van middernacht, het vuurwerk, de opgeklopte spanning. En nu? het interesseert me feitelijk geen ros meer. 
In de loop van de middag ging ik richting Wijhe; was er voor m'n gevoel al lang niet geweest; klopt ook wel want Roos was gedurende de kerstdagen in de Bilt. Altijd valt me de heerlijke rust van de omgeving van Wijhe op. Lekker wandelen door het parkje en daar zat ik aan de thee; het blijft leuk hoor die twee huizigheid in verschillende provincies. We hebben smiddags even gebridged op mijn verzoek en 's-avonds na het eten naar een film gekeken. Roos zei dat er op de TV de bekende film van Sissi zou worden getoond. U wilt het niet geloven lezer, maar ik zwijmel bij deze klassieker waarin Romy Schneider de hoofdrol speelt. Zeker 15 jaar geleden voor het laatst gezien overigens en ergens in mijn jeugdjaren voor het eerst in een zaaltje van de woningbouwvereniging Patrimonium in Amsterdam Slotermeer waar we toen met het ouderlijk gezin woonden. Dus vol verwachting zaten we te kijken; was wel Sissi, maar niet Romy Schneider; het was een nieuwe film over de voormalige keizerin van Oostenrijk. Begon wonderlijk met - ik kon het me niet voorstellen, maar zag het ook in de krant staan - een masturbatie scene van de hoofdrolspeelster daarin betrapt door haar zus?! Verder werd het best een mooie film totdat de piepjonge keizer middenin een reis aan zijn gerief moest zien te komen in een bordeel. Nou, toen hadden Roos en ik het helemaal gehad met die film en schakelden we over naar de film "100 foot journey", een franstalige anti-racisme film over de tegen gewerkte pogingen van een Indiaas gezin om een restaurant in een Frans dorpje te gaan voeren. Halverwege de film zijn we ermee gestopt, het was al over elven, zijn we lekker gaan slapen. Morgen verder kijken.

Geen opmerkingen: