02 december 2021

Potala opzoeken

 Vanmorgen ging ik maar eens verder met Paul Theroux en zijn reis door China; hij beschrijft zijn belevenissen en de schoonheid of afschuw van wat hij ziet zo beeldend dat ik het gewoon visueel voor me zie. Zo had hij het over een gruwelreis naar Tibet, naar het kloostercomplex dat als een van de weinige cultuurschatten van het religieuze volkje in stand is gebleven ondanks de culturele revolutie waarbij al het oude en onbekende werd kapot geslagen. Het woord Potala viel; ik zocht het op met behulp van mijn smartphone bij ontberen van een functionele laptop en ontwaarde die prachtige tempel als feërieke omhulling van een berghelling; overbekend van beelden over Tibet. Bij verder kijken zag ik ook beelden van het interieur van dit cultureel juweel van dit merkwaardige bergvolkje dat contre coeur deel uitmaakt van China; een ongehoorde pracht ontrolde zich op mijn piepkleine schermpje.
Wel zei Paul Theroux dat hij vreesde dat het tourisme uiteindelijk de dood in de pot zal zijn voor deze bijzonder plek.

Geen opmerkingen: