13 januari 2021

Het werd Leersum


 Roos had aanvankelijk bedacht dat ik voor vandaag maar eens de route, die we zouden gaan lopen zou bepalen. Ik had zo uit m'n hoofd bedacht om van Maarn naar Doorn te wandelen, naar ik dacht zo'n 10 kilometer. Dat bleek echter misrekend te zijn; het was slechts drie kilometer, zo bleek alras aldus Roos die uiteindelijk toch weer Komoot hanteerde; zij is inmiddels beter los op deze handige app dan ik. Op grond van een ouderwetse wegwijzer middenin het bos stelde ze voor om dan naar Wijk bij Duurstede te lopen. Leek mij geen goed idee want dan zouden we waarschijnlijk langs de saaie wetering van Langbroek moeten en zo werd het Leersum, een wandeling over de Utrechtse Heuvelrug door de prachtige bossen. Dat viel inderdaad bepaald niet tegen. Leersum als eindpunt van een wandeletappe is mij bekend en de bushalte was dan ook geen verrassing; vier keer per uur richting Utrecht en dat zelfs in Coronatijd. We waren in een vloek en een zucht weer in Driebergen-Zeist op het station en via Utrecht en bus 77 weer op de flat. En ik was behoorlijk uitgevloerd na 15 km. Na een paar kopjes thee ging ik aan de slag in de keuken en weg was de vermoeidheid! Lekker achter het fornuis en een zuurkoolschotel toebereid. Zuurkool ontdooid en kort gekookt, een flink stuk kinnebakspek fijn gesneden en uitgebakken, zuurkool erbij, kummel/karwijzaad er doorheen en goed gemengd. In een glazen ovenschoteltje, aardappelpuree gemaakt en eroverheen gesmeerd, een flinke laag geraspte kaas met wat vlokjes boerenboter en onder de grill tot een korstje laten komen. Trots laten zien voor de foto alhier op de blog.

Geen opmerkingen: