11 september 2019

Catharijnenconvent was toch druk?!

Prachtige houten beelden die mij aan
Narziss en Goldmund doen denken
Voor de tweede keer op weg naar het Design museum in den Bosch; mijn ervaring met dit museum was niet geweldig; was er een keer geweest met vriend Peter C. toen bleek dat het Noord Brabant museum aan het Design museum vast zit. Inmiddels heeft het - heel gewichtig - een tijdslot voor bezoek en je moet zelfs een e-ticket hebben ook al mag je er met een MJK in. Daarom was ik er zondag dan ook vergeefs, maar nu had ik een tijdslot en een e-ticket. Roos ook, maar die moest een half uur later.
Bij binnenkomst van het museum zag ik waarom dit tijdslot "echt" nodig was;er was geen kip te zien. En toen ook nog bleek dat ik niet direct naar binnen mocht maar moest wachten tot het eind van mijn tijdslot om een introductie bij te wonen overheerste mijn aangeboren "kalmte" en ging ik gewoon terug naar Utrecht. Ik belde Roos hierover; zij zat nog in de trein.
In Utrecht aangekomen besloot ik naar het Catharijnen convent te gaan; dat was toch overvol; niet in de vaste collectie overigens maar in de tentoonstelling over de biblebelt. Als een evolutietabel van Richard Dawkins hing er een overzicht hoe uit de Nederlands Hervormde Kerk al die verschillende kerkgenootschappen zijn ontstaan; één daarvan telde slechts 1000 lidmaten. Iemand achter mij sprak daar zijn verbazing over uit en ik kon het dan ook niet laten om te zeggen: "die zijn pas echt uitverkoren". Maar zeker leuk om over dit onderwerp een speciale expositie te doen in dit museum.
Daarna ging ik nog even kort naar het Centraal museum; was ik lang niet geweest; was sterk veranderd en vooral verbeterd vond ik. Leuke mix van modern en klassiek; hier en daar mode onderwerpen. Op de bovenste verdieping een verrassend geheel rond mode. Zal ik eens vaker gaan bezoeken als dat zo uitkomt.

Geen opmerkingen: