01 mei 2019

Johan misgelopen

Bij de laatste werkdag van afgelopen seizoen had Johan mij verteld dat hij het Romeinse Limespad zou gaan lopen; het hele Lange Afstandswandelpad  achter elkaar zo was het plan. Hij zou op 29 april beginnen. Ik sprak met hem af dat ik de derde dag - vandaag dus - zou proberen hem te treffen door hem tegemoet te lopen.
Intussen heb ik het LAW boekje gekocht en had ik bekeken waar hij waarschijnlijk zou starten die derde dag; eerst had ik nog gedacht in Alphen aan de Rijn, maar dat leek me achteraf onwaarschijnlijk. Johan had mij verteld dat hij wel 25 km per dag liep (of misschien zelfs wel meer, dat weet ik niet meer zo precies) dus besloot ik om maar te gokken op Bodegraven en dat hij in Alphen zou starten vandaag.
Krabbescheer
Ik was zo rond 10 uur in Bodegraven; het was behoorlijk koud, kouder dan ik had verwacht eigenlijk, maar daarom niet getreurd en op weg. De etappe liep eerst het dorp in naar een plein waar een beeld van een Romeinse helm was opgesteld. Vervolgens weer terug naar de Oude Rijn - de rivierloop in de Romeinse tijd, voor de Elisabethsvloed - en de Veenpolder in. Een onbewaakte spoorovergang en onder de snelweg door.
De Climax in Alphen a/d Rijn
Het pad voerde me door het veenweidegebied; in beginsel wel mooi ware het niet dat de landbouw wel heel erg domineert; geen bloemetje te zien behalve in de berm maar vooral vrijwel geen geluid van weidevogels; het beklemde me eigenlijk dat het nu in het voorjaar zelfs zo stil was. Van dit gebied herinner ik me nog goed een keer een wandeling met vriend Dick vanuit Alphen; we kwamen in een weide gebied waar gewoon een kabaal van weidevogels klonk; grutto's, kieviten, scholeksters; maar vandaag nauwelijks afgezien van een stuk dat niet van "de boeren" was maar van Staatsbosbeheer; daar zag ik en hoorde ik de weidevogels; een grutto verjoeg een kraai; het ligt echt aan de landbouw en aan niets anders dat het helemaal mis gaat met onze weidevogels in NL.
Wèl zag ik ergens krabbescheer in een sloot; zie je zelden en is zo karakteristiek. Het was al met al toch wel een heel mooie etappe als je even los kwam van de schraalheid qua natuur; een paar mooie stukken over een kade; wel geasfalteerd maar vanwege het koude weer gelukkig geen fietsers die de wandelaar voortdurend van het pad belt.
Terug bij de Oude Rijn een brug met een passerend binnenvaartschip en toen was ik in Alphen; helaas Johan niet ontmoet; hij was waarschijnlijk al in Bodegraven of misschien wel in Woerden begonnen?!
Ik stuurde een mailtje naar "Johan" van de werkgroep Eilandspolder, maar dat bleek aan de verkeerde Johan te zijn geadresseerd.

Geen opmerkingen: