01 augustus 2016

De Goudse hout

Zwangere dochter op de bank
Vandaag op bezoek geweest bij mijn zwangere oudste. Op station Bilthoven ging mijn telefoon: Joke, ze moest nog eerst even langs bij de huisarts want ze had al een paar keer 'smorgens bij het wakker worden een dik oog; kwam geen narigheid uit, maar een beetje rood en gezwollen. Of ik het erg vond om bij haar thuis even alleen te zijn. Het is een stukje van niks met de trein van Bilthoven naar Gouda. Ruim voor half elf was ik bij haar; ze was flink uitgedeid wat ook geen verrassing mocht heten; ze is al acht maanden heen. Ik zette mij op de bank en bladerde door een prachtig kunstboek dat ze gebruikt heeft bij haar jaartje "kunstgeschiedenis studeren".
Na de lunch gingen we aan de wandel; het was een mooie dag; zijn we niet zo gewend deze zomer; wat een regen steeds. We liepen door de Goudse Hout, een mij redelijk bekend wandelgebied; was er al meerdere keren met Huib. We spraken over haar werk en zo terloops ook over schermbloemigen. Ik vroeg of ze daarmee bekend was. Een collega van haar wist er veel van en waarschuwde vooral voor gebruik van schermbloemigen om te drogen en thee van te maken. Er zitten zulke gemene giftige soorten onder dat je er blind van kunt worden. Dat was ook de reden waarom ik ernaar vroeg. Sinds ik ergens heb gelezen dat Socrates destijds een aftreksel van Gevlekte Scheerling, oftewel dolle kervel in de gifbeker verstrekt had gekregen zie ik die giftige plant vrijwel overal in beschaduwde bermen staan. Niet alleen in Macedonië, maar vooral ook in het Kuinder bos en in de Harz stond het er vol mee.
We sloten af met een ijsje en gingen vervolgens ieder ons weegs. 

Geen opmerkingen: