15 augustus 2016

Geen slakken in de moestuin

Prachtige foto van een groene kikker, ter beschikking
gesteld door Teatsche Dijkhuis, met toestemming
geplaatst in dit Blog
Wat mijmerend over de dag van vandaag en wachtend op het biertje dat mij beloofd was zat ik bij Roos in de tuin. Daarbij staarde ik wat naar het kroos in de vijver; deze bevat veel kroos, misschien wat waterinsecten maar veel fauna is er verder niet. Maar plotseling schoot er iets door dat kroos: "Roos er zit een kikker in je vijver", riep ik naar binnen en Roos spoedde zich naar buiten. Juist op dat moment vertoonde een kikker zich; hij stak zijn kop boven het kroos. Gefascineerd - mijn biertje bleef nog even buiten beeld - keken we naar de zich verder niet verroerende kikker tot deze zich vermande. Inmiddels was het schemerig geworden en het duister viel al in; met stevige voorpoten en reusachtige achterpoten maakte een grote kikker zich los uit de nattigheid en kroop op een steen om zich vervolgens in het struweel te begeven.
Nu had ik toevallig vorige week vernomen dat kikkers niet alleen insecten eten - zoals ik altijd heb gedacht -  maar zich ook tegoed doen aan slakken. In deze natte zomer moet er dus veel te verhapstukken zijn voor dit kwakend amfibie. Dat doet hij kennelijk nogal efficiënt, want in de moestuin van Roos zitten helemaal geen slakken dit jaar! 

Geen opmerkingen: