25 april 2016

Michel de Klerk in het Stedelijk Museum

Enorm portret van de architect Michel de Klerk
Mijn vriend Peter C. heeft mij kennis doen maken met de architectuur. We hebben onze interessen gecombineerd door een paar keer een stadswandeling te maken. Met name de wandelingen door Amsterdam waren voor mij heel informatief. Namen die bleven hangen waren Michel de Klerk, Piet Kramer en Hildo Krop. Arthur Staal hoorde ik ook vaak noemen maar die is van een ander tijdvak meen ik. De drie eerst genoemden waren onderwerp van de tentoonstelling die Roos en ik vandaag hebben bezocht in het Stedelijk Museum in Amsterdam. Ik had de aankondiging al een paar keer voorbij zien komen en had me vast voorgenomen om deze tentoonstelling te gaan bezoeken; het betrof de "Amsterdamse School" als stijl, niet alleen voor bouwwerken maar ook voor meubilair en versierselen aan bouwwerken. Het prachtige smeedwerk dat zo vaak aan de bruggen van Amsterdam zichtbaar is, ik dacht van Piet Kramer is ook onderdeel van die stijl. Het heeft allemaal iets van Art nouveau, maar is toch anders, heeft iets heel specifieks. Ik heb van het geheel genoten en wil er zeker nog een keer naar toe!

Fraai meubilair eveneens van de hand van de Amsterdamse School architecten

Geen opmerkingen: