03 oktober 2013

Station Bilthoven

Station in vroeger tijden
Ik heb het altijd een intrigerende gedachte gevonden dat het inmiddels mij zo dierbare dorp Bilthoven haar oorsprong heeft te danken aan de vestiging van een station. Dat is dit jaar 150 jaar geleden. Het lag kennelijk helemaal niet in de planning van de toenmalige spoorwegmaatschappij, in dit geval de Nederlandsche Ventraal-Spoorweg-Maatschappij die de lijn Utrecht-Zwolle-Kampen exploiteerde. Door toedoen van Jonkheer van den Bosch, de toenmalige bewoner van Jagtlust, kwam dat station er. Daarvoor stelde hij de grond beschikbaar en nam hij een groter aandeel in de spoorwegmaatschappij. Daardoor kwam er op de kruising van de Soestdijkseweg en deze spoorlijn een station waar aanvankelijk 2 treinen per dag stopten in beide richtingen. Dat liep snel op aldus het artikel in "De Vierklank" dat ik hier in belangrijke mate zit over te schrijven, maar ik vind dit zo'n interessant verhaal dat ik het in mijn Weblog wil vastleggen. In 1902 al 52 keer in beide richtingen en nu vier keer per uur vanaf 6.00 uur tot na middernacht in beide richtingen. Het dorp dat snel ontstond rondom het station kreeg in 1917 de naam Bilthoven.
Dankzij mijn Dalvrij Abonnement kom ik nog steeds vrijwel dagelijks op dit station waar een plaquette is geplaatst vanwege het 150-jarig bestaan. Daar zal ik een foto van maken voordat de grafitti het beeld hebben ontluisterd.

Geen opmerkingen: