24 oktober 2013

NTKC

Roos bij het NTKC pleetje
Deze afkorting had voor mij jarenlang een magische klank. Mijn oude school kameraad Bram G. had het over deze organisatie van natuurliefhebbers die aan de hoogste eisen moesten voldoen alvorens gebruik te mogen maken van de kampeerfaciliteiten die deze organisatie biedt. NTKC staat voor: Nederlandse Toeristen Kampeer Club, honderd jaar geleden opgericht door Carl Denig. De natuur staat centraal en het genieten daarvan door een eenvoudige kampeeruitrusting; denk hierbij aan tenten, zon-verwarmde warmwaterzakken als stortbad, water uit de pomp en een eenvoudig pleetje. Nu had ik in al die jaren wandelen nog nooit zo'n NTKC terrein gezien; ik vermoedde dat zij diep in de wouden van ons land waren verstopt. En nu wil het toeval dat ik de afgelopen dagen, maandag toen we uit Wageningen terug keerden en gisteren bij mijn tocht over de Veluwe tot twee keer toe zo'n terrein zag. Het pleetje was maandag het eerste dat opviel.
Eenvoudige kampeermiddelen heb ik overigens niet mogen aanschouwen; grote fourwheel drives en caravans domineerden het terrein dat druk bezocht werd vanwege de herfstvakantie denk ik. Carl Denig zou zich vast in zijn graf omdraaien, maar ja, de nieuwe tijd, net wat u zegt. Die warmwaterzakken zullen ook wel niet meer gebruikt worden. Alleen het pleetje is gebleven!

Geen opmerkingen: