12 oktober 2013

E-nummers

Heeft m'n dochter gemaakt!
"Pap, er zit jodium in het zout, is dat ook een e-nummer?", luidde de vraag van mijn dochter. Zij is, met haar twee kleintjes helemaal los op gezond voedsel; de e-nummers wil ze daarbij helemaal in de ban doen en verwacht van mij een grote deskundigheid daaromtrent. En die heb ik helemaal niet in die zin dat ik echt niet weet welke e-nummers "gevaarlijk zijn" en welke "geen kwaad kunnen". Zelfs zout heeft een e-nummer, het gaat kennelijk om iedere toevoeging tijdens het bereidingsproces afgezien van de ingrediënten; hulpstoffen dus. Daar heb ik geen verstand van maar ik wil ze ook niet in m'n voedsel (afgezien van zout dan har har).
Maar ja, ik heb ook helemaal niets met e-nummers, maar kom ze vrijwel niet tegen omdat ik alles vers maak.
En dat zou ik iedereen, dus ook m'n dochter willen adviseren: maak gewoon alles vers dan heb je met e-nummers niets van doen! En het bereiden van je voedsel is gewoon ontzettend leuk werk; laat je dat niet uit handen nemen.
En nou zag ik net op facebook dat dochter een schitterende taart heeft gemaakt, dus dat zelf bereiden van voedsel zit helemaal goed!

Geen opmerkingen: