16 mei 2012

Vereniging Vrienden van het Lied

Henriëtte Feith, sopraan

"Het lied" heeft zich een warm plekje bij mij veroverd. Roos en ik hebben jaren lang gezongen; Schubert, Schumann en Mozart waren belangrijk onderdeel van ons repertoire. Daarnaast was Roos ook actief lied bij de Vereniging Vrienden van het Lied; deze vereniging stelt zich ten doel jonge solisten een podium te verschaffen voor het uitvoeren van liederen.
Regelmatig ging ik mee naar uitvoeringen; meestal huisconcerten waar jonge zangers de liedkunst vertolkten. Leuk, gezellig, informeel; daar houd ik wel van, dus ben ik zelf ook lid geworden om het doel te steunen en deel te kunnen nemen aan de uitvoeringen.
Afgelopen zaterdag was er algemene ledenvergadering met na afloop een concert van Henriëtte Feith, sopraan en luitist David van Ooijen op theorbe (een soort luit). Zij voerden liederen uit van Francesca Caccinni, Constantijn Huygens en Pieter Cornelis Hooft. De sfeer van Monteverdi en Dowland klonk uit deze sprookjesachtige muziek die zo glaszuiver werd uitgevoerd dat het mij ontroerde. Heerlijk om naar te luisteren zo op m'n 64e verjaardag in het kerkje van Bunnik. En daarna weer rustig naar huis gefietst door het voorjaarslandschap met fluitekruid en boterbloemen; helemaal in de sfeer van de 17e eeuwse muziek die we hadden gehoord.

Geen opmerkingen: