20 mei 2012

Stekelbaarsjes vangen

Vissen in de kleine Dommel
Wanneer ik mijn natuurbelevings activiteiten in Strabrecht mag vertonen bij Staat Bos Beheer dan heeft de hier gedemonstreerde activiteit, het vissen in de kleine Dommel mijn voorkeur. Dat geldt ook voor de kinderen; daarom bewaar ik dit ook het liefst voor het laatst. De kinderen hebben dan iets om naar uit te kijken. Je hoopt altijd maar dat ze ook iets vangen; soms vangen ze niks en soms vangen ze de meest onverwachte beestjes. Verschillende soorten vis maar vooral ook waterinsecten. Die zien er soms heel eng uit zoals de waterschorpioen, een volstrekt onschuldig diertje. Ik probeer altijd om de kinderen de angst voor deze dieren weg te nemen. Natuurlijk pak ik ze dan zelf en laat ze uitgebreid zien. Soms durven de kinderen het ook zelf; het zijn vooral de kinderen die bekend zijn met de natuur die dat uit zichzelf durven en helaas zijn dat er niet zo veel. Velen vinden het eng of vies.  Mijn triomf is groot als een kind de angst overwint en in volle overtuiging zelf de diertjes uit het netje vist en in een aquarium doet.
U kunt op de foto zien hoe de kinderen van deze activiteit genieten.

Geen opmerkingen: