28 mei 2012

De Hortus Botanicus in Utrecht

Wat een fantastisch weer is het de laatste dagen. Alle reden om erop uit te gaan. Gezien mijn activiteiten van de laatste dagen maar eens in de buurt gebleven. We hebben gepicknickt in de Hortus van de Universiteit Utrecht. Roos komt daar dikwijls maar voor mij was het de eerste keer. Met de museumjaarkaart heb je daar vrij toegang. Prima plek om te verblijven: geen hondenstront, overal bankjes en  prachtige beplanting overal. Het meeste indruk maakte de diverse biotopen die waren gecreëerd in de beperkte ruimte die er was. Maar ook een uitgebreid insectenhotel voor wilde bijen en wespen. In de schuilhut (voor de regen) waren plaatjes met de namen van de meest voorkomende vogels in NL. Kwam mij bekend voor na de excursie/wandeling van gisteren met Ab in het Deelerwoud. Ook de inheemse planten kwamen me hier en daar behoorlijk bekend voor door alle lessen van mijn oude vader en van Ab. Ik had niet gedacht dat ik me nog eens zou gaan verdiepen in die taxonomie maar inmiddels heb ik de CD's met vogelgeluiden binnen en ben ik bezig met de meest voorkomende te proberen thuis te brengen en te onthouden; valt niet mee.
Helaas had ik geen fototoestel bij me, maar ongetwijfeld ga ik binnenkort weer naar deze oase, zo vlakbij onze woonstede om deze leemte te vullen.

Geen opmerkingen: