02 mei 2012

Rhinitis door de pollen?

Deze meneer is vast niet allergisch voor bijengif!
Foto van Internet geplukt
Vorig jaar om deze tijd had ik merkwaardiger wijs last van allergie; ik liep te niezen en had een loopneus. Dat overkomt me zelden en zeker niet middenin het toen zo prachtige weer. Het stuifmeel van de berken en andere bomen bevuilde niet alleen de auto's maar bracht mij vast en zeker aan het niezen. Het leek wel of ik op mijn oude dag toch nog hooikoorts zou kunnen ontwikkelen. Nu weet ik van mijn vriend Dick dat hij dat inderdaad op latere leeftijd kreeg, dus het zou maar zo kunnen.
Zo liep ik met Roos te babbelen over hooikoorts en andere vormen van allergie. Degenen die mij beter kennen weten dat ik mijn brood jarenlang heb verdiend in de immunologie. Daarbij heb ik ook een paar jaar gewerkt aan allergie en de diagnostiek van allergie. Van mij zelf wist ik dat ik behoorlijk allergisch was voor bijengif; tijdens een vakantie in Zeeland waren Lien en ik bij een oom van Lien, oom Jan, een echte buitenman. Hij ging voor het middagmaal even wat paling vissen; met een (verboden!) kruisnet haalde hij in minder dan geen tijd, gewoon uit de sloot achter het huis, een forse hoeveelheid paling boven water. Handig maakte hij die schoon en we hebben gesmuld. 'sMiddags gingen we naar de bijenstal; hij hield bijen, de heerlijke honing had ik al geproefd. En daar werd ik toch gestoken door die beesten. Die nacht had ik koorts en ik kreeg een dik opgezette arm; allemaal tekenen van een allergie voor bijengif. Later op het laboratorium bleek dat ik inderdaad een forse allergie had voor bijengif; mijn serum werd vanaf die tijd gebruikt als "positieve controle" voor bijengif.

Geen opmerkingen: