01 maart 2012

Bilthoven wordt een zooitje

Temidden van de bouwactiviteiten staat dit pand.
Vroeger zat hier het filiaal van Albert Heijn.
Vooral het centrum van Bilthoven, d.w.z. het stationsgebied, maar ook het winkelcentrum de Kwinkelier gaan op de schop. De kruising met het spoor wordt door NS als gevaarlijk bestempeld en nu wordt er binnenkort een tunnel onder het spoor gerealiseerd. Dat zal naar ik verwacht een sterk aantrekkende kracht op doorgaand verkeer uitoefenen zodat de Soestdijkseweg, de doorgaande weg van De Bilt/Bilthoven definitief een belangrijke Noord/Zuid verkeersader in de provincie zal worden.
Destijds toen wij in Bilthoven gingen wonen was het er 'savonds zo ontzettend stil; je hoorde wanneer je op onze loggia zat alleen maar het geluid van de uilen achter in het bos. Verkeer had je nauwelijks. Maar dat is ook wel dertig jaar geleden. Jaren later kon je zelfs het geluid van de A28 horen wanneer je met gesloten ramen in de badkamer je tanden stond te poetsen. Nogal een verschil, maar dat ter zijde; ik ben nogal gevoelig voor storend geluid helaas.
De bestrating van het winkelcentrum is kapot
en de afvoer functioneert niet naar behoren.
In die tussentijd is Bilthoven gegroeid; het winkelcentrum "De Kwinkelier" werd gerealiseerd met daarnaast een sporthal annex muziekschool. Inmiddels is het winkelcentrum behoorlijk in verval, zodanig dat er winkeliers vertrekken en er winkels leeg staan; de bestrating scheurt; de afwatering functioneert onvoldoende, kortom het wordt een zooitje.  Gelukkig zit Albert Heijn er nog en ook "Sir John", de chique herenmodezaak waar ik vroeger, in de tijd dat ik er netjes uit wilde zien voor mijn werk, altijd mijn kleren kocht.
Het is een raar fenomeen wanneer gebouwen die je hebt zien bouwen alweer worden afgebroken. Dat is nu reeds gebeurd met het complex van muziekschool en sportzaal. In die sportzaal heb ik vroeger heerlijk badminton gespeeld. Toen ik hier onlangs was zag ik zo'n reusachtige machine met veel geweld de brokken grijs beton tot gruis beuken. Helaas had ik toen geen fototoestel bij me anders had ik er een filmpje van geschoten.
De enorme machine die beton kan vergruizen bovenop
de hoop met puin.
Maar een dag later kon ik de puinhoop nog wel fotograferen. Naar ik begreep komen er nu huizen en wordt het winkelcentrum gerenoveerd. De afbraak van die nu nog te realiseren nieuwbouw zal ik wel niet mee hoeven maken verwacht ik.
De lege plek waar tot voor kort sportzaal en muziekschool stonden vind ik een triest gezicht. Maar zo gaan die dingen kennelijk; er wordt niet meer voor "de eeuwigheid" gebouwd zoals die schitterende panden van de 17e eeuw. Die "ouderwetse"duurzaamheid bevalt me eigenlijk beter.

Geen opmerkingen: