05 maart 2012

Nederland tijdens de Trojaanse oorlog

Grafheuvel op de Ginkelse heide
Tijdens de étappe van het Trekvogelpad vanuit Ede-Wageningen kwam ik over de Ginkelse heide, beroemd vanwege de slag om Arnhem. Hier vonden de luchtlandingen plaats die de inleiding vormden voor die vreselijke episode in WO II. Maar toen ik er liep was er geen mens te bekennen; slechts het kabaal van de snelweg verdreef  de veel bezongen stilte waar de heide zo beroemd om is. Zelfs geen schaap te bekennen, laat staan een herder; wel pootafdrukken van reeën.
Maar ..... hier en daar, het was al eerder met grote informatie borden aangekondigd, waren heuvels opgeworpen in het landschap, duidelijk van mensenhand en niet door de wind gevormd. Goed onderhouden, vrijgemaakt van opslag, lagen daar al 4000 jaar de doden uit oeroude tijden in deze grafheuvels.
Informatiebord over de grafheuvel
met de kralen.
Terwijl ik mijn boterhammetje met boerenkaas zat te smikkelen overpeinsde ik deze bevindingen; dit landschap wordt dus al meer dan 4000 jaar door mensen bewoond. Dus al vanaf de tijd van Homerus, de tijd van de Trojaanse oorlog, zo episch beschreven in de Ilias. Alleen weten we van de eerste bewoners van deze zandgronden niet veel meer dan wat er in deze grafheuvels werd gevonden. Met veel ophef werd op informatieborden beschreven dat er een grafgift was gevonden met een aantal barnstenen kralen; verder aardewerk met grafgiften en voedsel voor na de dood. Het is natuurlijk puzzelen met erg weinig stukjes om uit de geringe vondsten iets af te leiden over wat er werkelijk is gebeurd. Over die Trojaanse oorlog is veel bekend; Schliemann is er zelfs in geslaagd om de sterke stad Troje, Ilium, waar 10 jaar lang om werd gevochten, terug te vinden in West Turkije; weet u wel, omdat de schone Helena was verleid door koningszoon Paris en meegenomen naar Troje. Nou, die Trojanen hebben het geweten!
Terwijl ik daar zo zat, realiseerde ik me heel sterk de relativiteit van het bestaan. 4000 jaar, pakweg 160-200 generaties mensen. En wie weet hoe lang daarvoor al zonder sporen achter te laten. En die mensen dachten en deden op de zelfde manier als wij. Wat zal er van ons resteren over 4000 jaar? En hoe zal de wereld er uit zien, en hoe zullen met name onze streken dan weer veranderd zijn.
Ik was wel erg verheugd dat er met dit bodemarchief zo zorgvuldig wordt omgegaan; wellicht bestaan die grafheuvels over 4000 jaar nog wel?!

Geen opmerkingen: