23 november 2011

Paddenstoelen na de brand


Eén van de paddenstoelen die ik vond op de verbrande heide

Onlangs kreeg ik het jaarverslag toegezonden van Staatsbosbeheer, regio Strabrecht vanwege mijn vrijwilligerswerk aldaar. Een heel interessant onderwerp betrof de brand die in het jaar 2010 heeft gewoed in een deel van het gebied bij Strabrecht.
Je leest dan in de krant dat een natuurgebied is verwoest. Dat zijn van die grote woorden die het publiek aanspreken; alsof het zich nooit meer zal herstellen. Nu blijkt dat niets minder waar is; de natuur herstelt zich wonderwel en er komen vervolgens nieuwe kansen voor andere organismen. In het jaarverslag las ik dat er op de brandplekken bepaalde zeer zeldzame paddenstoelen waren opgekomen die vrijwel uitsluitend na een brand voorkomen. Voor de volledigheid zal ik hun namen vermelden: citaat uit het jaarverslag daar waar het de gevonden soorten betreft na de brand aldaar:
bijzonder veel zeldzame paddenstoelen zijn gevonden op de brandlocatie van 2 juli. De meeste zijn gebonden aan brandplekken. Zij werden geïnventariseerd door Henk Lammers et. al. van de paddenstoelenwerkgroep Helmond. Zij vonden o.a. kleine oranje bekerzwam, oranje houtskoolbekertje, gewoon houtskoolbekertje, brandplekinktzwam, houtskooltrechtertje, bosrandvlamhoed, rondsporig bekerzwammetje, gladsporig pekzwammetje, geplooide brandplekbekerzwam, dadelbruine randplekbundelzwam, violette brandplekbundelzwam, brandplekbundelzwam, zwarte randplekbekerzwam, beroete brandplekbekerzwam, purperbruine brandplekbekerzwam, brandplekfranjehoed, spinragkuddeschijfje, oliebolzwam, brandpelsbekertje en het opalen pelsbekertje. Einde citaat.

Of de door mij gevonden soorten daarbij zitten kan ik absoluut niet vaststellen.
Er zijn ook insecten die juist naar een brand toe vliegen in plaats van te vluchten en hun eitjes leggen in half verbrand hout of in de lijken van omgekomen dieren. Zo ook de paddenstoelen.
Nu heb ik al eens eerder geschreven over het kleine stukje heide dat 2 jaar geleden verbrand was op het Hulshorsterzand. Ik wilde vandaag weer eens lekker aan de wandel en m'n eieren waren op, dus op naar Hulshorst en naar het brandplekje. Het is niet zo'n groot terreintje maar ik zag nergens paddenstoelen. Slechts verbrande overblijfselen van verhoute heide, erg veel jonge heideplantjes, veel (korst)mossen en wat pollen van het pijpestrootje. Ik wilde al opgeven toen ik aan de rand van het gebiedje een aantal verschillende soorten paddenstoelen zag staan.
Terwijl ik naar het verbrande plekje toe wandelde had ik weinig paddenstoelen gezien, eigenlijk alleen maar een stel vliegenzwammen. Maar op de terugweg zag ik toch wel op een paar plekken van die zelfde bruine zwammetjes. Dus of het nu die zeldzame zijn als in Strabrecht? dat is maar de vraag. Ik zal de foto's voorleggen aan Jap Smits, boswachter inventarisering.
Het was mistig op de heide. Na de wandeling terug ben ik nog even langs de eierboerderij in Nijkerkerveen gegaan om kakelverse eitjes in te slaan; je komt er toch langs met de trein op de terugweg (station Amersfoort Vathorst).
Geheimzinnige atmosfeer op de heide in de mist

1 opmerking:

Jan zei

Hoi Ferry

De pyrofielen! Misschien uitkijken naar de zeldzame (misschien verdwenen) dennensmalboktor (Acmaeops marginatus) en de prachtkever Melanophila accuminata. Deze laatste is zelfs zo dol op bosbranden dat hij infrarood receptoren op z'n middenlijf heeft...

Groet, Jan