01 november 2011

Van Bergen op Zoom naar Steenbergen

Het begin -, c.q. eindpunt van het Floris V pad in Bergen op Zoom
Het boekje lag al een paar jaar op me tewachten, het Floris V pad van Amsterdam naar Bergen op Zoom. Die laatste plaats is natuurlijk een prima startplaats voor het Dalvrij abonnement; daarmee moet je heel vroeg, vóór half zeven inchecken anders kun je niet gratis reizen. Voor nabije doelen is dat als wandelaar niet zo erg handig, althans niet in oktober want dan moet je in het donker beginnen, dus hup naar Bergen op Zoom. En dan kom je daar al voor 9.00 uur aan. De wandeling begon bij het station, naar ik dacht richting centrum, maar dat bleek niet het geval. Dus na enig gedoe vond ik de juiste richting van het verder goed gemarkeerde pad en kwam aan bij het officiële begin van het pad bij het Stay Okay hotel.
Hier is het Floris V pad wel erg smal (har har)
Het was een fors stuk tot Steenbergen, door bossen en langs natte natuurgebieden in aanleg; hier en daar was het pad zo smal dat ik zelfs enige aarzeling had om het te vervolgen, maar de markering was uitstekend zodat aarzeling, zelfs in de weilanden en langs slootkanten onterecht was. Moe maar voldaan kwam ik in Steenbergen aan. Doorgereisd met de bus naar Bergen op Zoom en door naar Breda. Daar de hoogbejaarde moeder van Roos opgezocht. Vervolgens door naar Delft, eten bij dochter Joke en vroeg weer naar huis. Om elf uur kwam ik volstrekt uitgevloerd thuis en twee minuten later was ik zeer diep in slaap. Wat een heerlijke dag was dat met dit fraaie herfstweer.
Schitterend plasje tussen de weilanden


Geen opmerkingen: