17 november 2011

OV Chip is niet meer uit te leggen.

Een treinconducteur
In de trein naar Amsterdam zat ik tegenover een wat oudere heer; ik mocht de Wetenschapsbijlage van zijn NRC lezen waaruit valt op te maken dat het geen uitgesproken domme meneer was; die lezen in het algemeen niet de NRC dacht ik zo. Even later werden we gecontroleerd door de conducteur van de trein. Mijn Dal Vrij kaart gaf geen problemen. De genoemde heer had een kaartje met korting gekocht en toonde zijn kortingskaart. So fa so good. Maar toen begon het pas goed; hij wilde ook graag weten hoeveel credit hij nog op zijn OV Chip had staan. Dat was ruim zestig Euro dus voldoende om in Amsterdam van het OV gebruik te maken. Maar ............, de conducteur had iets geconstateerd en daar begon het niet meer te begrijpen verhaal. "U moet uw product nog ophalen bij de OV automaat", de oudere heer vond het vermakelijk en vroeg wat voor product dan wel. "Uw kortingskaart is niet meer geldig", vervolgde de conducteur vriendelijk. De oudere heer merkte op dat de kaart volgens de opdruk nog tot 2012 geldig was en ook dat er nog krediet op stond. De conducteur kwam er ook niet meer uit en ik zat van binnen te stikken van het lachen. Het valt echt niet meer uit te leggen deze malloterie, zeker niet aan ons ouderen. En probeer dan eens om dit uit te leggen aan iemand uit Polen of uit de binnenlanden van Turkije. Ziet u hem al hangen; arme conducteurs.
Even later hoorde ik de zelfde conducteur door de intercom vragen of men rekening wilde houden met de Stilte CoupĆ©'s. Nou, dat heb ik nog nooit meegemaakt. Een uitstekende conducteur dus. Op station Zaandam heb ik hem dat dan ook verteld. 

Geen opmerkingen: