18 februari 2011

De Laanstraat in Baarn

en

Eerder vertelde ik al dat ik in mijn jonge jaren met mijn ouders in de Josephus Jittastraat in Amsterdam Slotermeer had gewoond. Dat was toen een leuk straatje met allemaal jonge gezinnen met kinderen. Er woonden vooral veel ambtenaren. Maar onze buren waren uitzonderingen. Zij was schrijfster en hij was pianist op de grote vaart. Een ontzettend leuk, artistiek stel waar mijn ouders ook lang nadat ze verhuisd waren mee bevriend zijn gebleven. Haar schrijfstersnaam was Annie Ferwerda van der Berg. Ze schreef vooral erg christelijke boeken. Of ze nou zelf zo "zwaar" was waag ik overigens te betwijfelen. Als kind las ik het boekje "Kees volgt de ster", een wel erg mooi en zielig verhaal geloof ik. Maar Annie schreef ook over ons straatje. Dat boek heette "zomaar een straatje" en daar speelden de buurtbewoners een rol in. Ik kom er zelf ook in voor, maar vooral ook mijn moeder en grootmoeder.
Later heb ik nog een boek van haar gelezen; ik vond het ergens op een rommelmarkt en heb het gekocht. Dat was een roman die speelde in Baarn in oorlogstijd. Ze schreef: Baarn was zo deftig dat het zelfs een Laanstraat had. Ik had mij destijds voorgenomen om die eens op te zoeken als ik in Baarn was. En dat was vandaag 9 februari het geval. Na de wandeltocht eindigde ik in Baarn en kwam bij toeval in de Laanstraat. Het had allemaal iets feestelijks. Mooie straat met een eenvoudige maar fraaie kerk. En daar speelde het carillon. Daar heb ik even van genoten. En die Laanstraat viel me niks tegen. Leuke winkelstraat om nog eens terug te komen.
Posted by Picasa

Geen opmerkingen: