22 februari 2011

Moos heb je gebeld?

Onlangs was Peter, mijn jongste zoon bij me op bezoek. Gezellig en het gesprek kabbelde zo van links naar rechts. Zo kregen we het ook over het zo sterk veranderde sexueel gedrag en de emancipatie van sexualiteit. In de zo vrijgevochten zestiger jaren was het nog volstrekt "not done" om ongehuwd samen te gaan wonen om maar eens een voorbeeld te noemen. Laat staan dat je in je ouderlijk huis bij elkaar mocht slapen; op vakantie in een tent met jongens en een tent met meisjes (als je toch minstens 18 jaar oud was!). De biologie van de jonge mensen was natuurlijk precies de zelfde als al die honderdduizenden jaren en zeker als tegenwoordig, dus "je wilde wel eens wat". En dus werd er heel jong getrouwd en voor de tijd van de pil had je het vervelende fenomeen van "het gedwongen huwelijk". Jonge mensen, het vlees is gewillig en daar kwamen kindjes van. En dan werd er getrouwd. Voor Peter allemaal leuk om te horen maar je kon het onbegrip bijna van z'n snuit schrapen.

Om e.e.a. te illustreren vertelde ik een ouwe mop over Saar die aan een vriendin zat op te snijden over haar sjieke huis. Moos en zij sliepen nu "chambre separée", d.w.z. in aparte slaapkamers. (Inderdaad, begin vorige eeuw was dat bij "de rijken" bon ton om zo de nacht door te brengen; dat lees ik uitgebreid in de Lanny Budd serie). De vriendin vroeg op samenzweerderige toon hoe dat dan wel ging met het sex-leven. "Nou", zei Saar, "Moos heeft een belletje en als hij lust des vlezes heeft, dan belt hij en ga ik naar hem toe". De vriendin vervolgde: "Maar Saar, en als jij nou eens zin hebt". "Ach", zei Saar, "dan ga ik naar hem toe en vraag ik gewoon: Moos, heb je gebeld?"

Destijds was dat een hilarische grap, maar Peter, exponent van de huidige tijd, snapte niet eens wat daar nou grappig aan was. Waarom kon ze niet zonder belletje naar hem toe gaan? Daar zit hem inderdaad de kneep.
Denk hier maar eens goed over na; dit ervaar ik als een zegen van de huidige tijd waarin ook de vrouwelijke lust de haar toekomende plek heeft gekregen! Daar werd vroeger toch behoorlijk besmuikt over gedaan zoals uit deze mop moge blijken.

Geen opmerkingen: