15 mei 2023

Nogal sterk veranderd

 

Een stukje nieuwe natuur rond de Sloterplas


Voor vandaag had ik van mijn bucketlist "een rondje Sloterplas" geplukt om vandaag te gaan lopen. Het betreft een fors kunstmatig meer dat gebruikt is om zand op te zuigen dat vervolgens werd gebruikt om de nieuwbouw van Slotermeer en de andere tuinsteden van Amsterdam in de jaren 50 van de vorige eeuw mogelijk te maken. Die plas ken ik derhalve al vanaf mijn jeugdjaren, heb daar gezwommen en het heeft veel herinneringen die ik vandaag wilde gaan ophalen. En vele daarvan schoten mij inderdaad te binnen ondanks dat ik vrijwel niets meer kon herkennen zo sterk was alles veranderd. Wat mij heel positief opviel was de natuurontwikkeling. Op heel veel plekken was de natuur met rust gelaten waardoor een buitengewoon gevarieerde flora was ontstaan.
Zo rond mijn dertigste toen ik nog maar pas bij Anneke was ingetrokken en ik nog rookte en veel te weinig bewoog en ongezond leefde hebben we een keer de Sloterplas gerond en dat haalde ik nauwelijks. Vandaag was het geen enkel probleem, het was een kleine 7 km en na het rondje heb ik dan ook uitgebreid de plekken bezocht waar ik op school had gezeten, het HLW, mijn middelbare school en Sanguin, vroeger het CLB waar ik een belangrijk deel van mijn wetenschappelijke tijd heb gewerkt. Vooral dat HLW was onherkenbaar. Toen ik daar als twaalfjarige naar school ging was er nog niet eens een stenen gebouw, we kregen les in houten noodgebouwen, de babyboom had voor een explosie aan jonge mensen gezorgd. Na een paar jaar werd de nieuwe school geopend, maar nu was het geheel wel vijf keer zo groot geworden, paste niet eens op 1 foto. Ook het medisch complex daar op de Plesmanlaan, AvL, Sanguin en het Slotervaart ziekenhuis, het kan niet op zo uitgebreid en kolossaal allemaal. Na 10 km ging ik weer huiswaarts na een prettige herkenningsdag in dit zo veel befietst en bezocht gebied. Een volgende keer ga ik de andere kant op, naar de heemtuin waar mijn oude vader veel plezier heeft beleefd aan vrijwilligerswerk aldaar. 

Geen opmerkingen: