31 juli 2022

Cosmos

 Reflections on the different degrees of enjoyment presented to us by the aspect of nature and the study of her laws
Met deze zin begint Alexander von Humboldt zijn magnus opus "Cosmos" en die zin spreekt mij zo aan; de schoonheid van de natuur, gewoon wanneer je door een bos loopt of nog veel sterker, wanneer je door de bergen loopt geeft zo'n vreugde;maar ook het bestuderen van natuurlijke processen zoals ik tijdens mijn studie biochemie en vooral in de 10 jaren dat ik wetenschappelijk onderzoek mocht doen gaven mij zo'n intens genoegen. De eerste keer dat ik een levercoupe onder het microscoop zag; de prachtige structuren in zo'n cel, later ook in het electronen microscoop en met virussen die hun eigen biotoop hadden gemaakt binnen een cel. De patronen die weefselkweek van kippenembryo fibroblasten maakten; een schoonheid waar je bij eerste blik verbaasd over bent; de regelmaat die als vanzelf ontstaat.
Mede geïnspireerd door Goethe heeft Humboldt, aldus Andrea Wulf in haar onvolprezen biografie van deze grote wetenschapper een blik op de natuur die zowel wetenschappelijk als gevoelsmatig is; dat spreekt mij bijzonder aan.

1 opmerking:

biltburg zei

Die eerste zin; maar dan in het Duits.