20 februari 2022

Gaby Bovelander

 

Zonder titel, Gaby Bovelander

Was gisteren het treinverkeer niet of nauwelijks mogelijk als nasleep van de storm met de naam Eunice, daar was het vandaag weer grotendeels in orde, althans tussen Wijhe en Bilthoven. Op mijn voorstel spraken we af in Nunspeet om naar het Veluws museum aldaar te gaan; ik ben daar regelmatig geweest; het is een leuk, intiem museum met prachtig werk o.a. van Briët, die wel de Rembrandt van de Veluwe werd genoemd en inderdaad verdraaid mooi werk heeft gemaakt dat voor een deel in het museum hangt. Ook de inrichting van zijn voormalig atelier is in het museum opgesteld. 
En er zijn ook fraaie wisseltentoonstellingen, vandaag twee zelfs waarvan de overzichtstentoonstelling met werken van Gaby Bovelander echt bijzonder was. Een grote zaal met in chronologische volgorde haar werken; je zag heel duidelijk een ontwikkeling in stijl. Er was zelfs een video die was opgenomen in haar late ouderdom; ze kon niet meer schilderen maar hanteerde de computermuis en maakte kunst op het scherm. Vond ik niet van de zelfde orde als haar schilder- en tekenwerk, waar ik zeer van onder de indruk was. Vooral haar werk rond de jaren 80 vond ik heel bijzonder. Zij is onlangs op de leeftijd der zeer sterken van ons gegaan. Haar werk verdient aandacht vind ik.

Geen opmerkingen: