06 februari 2022

De fundatie

 

Rob Scholte. Verrassend werk vind ik


Opnieuw naar een museum! De beer is helemaal los; we zijn zo blij dat het weer kan. Voor vandaag hadden we eigenlijk afgesproken om naar het RMT, het Rijksmuseum Twente te gaan; ik vanuit station Bilthoven en Roos vanuit Wijhe en dan samen vanuit Deventer naar Enschede. Maar het leek erop dat er werkzaamheden waren en dus veranderden we de plannen en werd het een bezoek aan de fundatie, museum in Zwolle. Mijn trein was er iets eerder dan de trein van Roos; ik kon haar met een kus begroeten op het perron en daar liepen we naar het museum via de stad. Roos wees me waar de winkel "Slager en Boer" was, een winkel waar je zowel wild kunt kopen als producten van de boer. Bij de ingang van het museum stond - net als bij een vorig bezoek - een dame die iets gratis aan te bieden had dat slechts 30 euro kostte. Ik luisterde niet eens en maakte een paar irrelevante opmerkingen; ze sprak ook zo vlug dat ik geen idee had welke boodschap ze over probeerde te brengen. Eigenlijk dacht ik, of deed alsof, zij de QR code zou scannen. Ze gaf het op en we gingen naar binnen. 
Er hing een grote hoeveelheid werk van Rob Scholte, een kunstenaar waarvan ik niet veel meer wist dan dat hij zijn onderbenen was kwijt geraakt bij een aanslag met een handgranaat onder zijn auto. Maar hij bleek een kunstenaar te zijn met een grote mate van creativiteit; figuratief, met een boodschap vaak en soms gewoon verrassend en heel mooi. Fijn om te zien!

Geen opmerkingen: