27 februari 2022

Een razende stroom

 

Tegenlicht opname van de Rijn bij Renkum

Vlak na al die regen van vorige week had Ab mij gevraagd of ik zin had om de razende stroom van de Renkumse beek te gaan aanschouwen. Uiteraard een grapje want van dat lullige stroompje dat ook nog eens is op gedeeld in drie watergangen kun je niet al te veel verwachten, zeker niet een week later. Overigens is de Leuvenumse beek in de laatste weken ongetwijfeld wel degelijk behoorlijk gezwollen en buiten zijn oevers getreden. Dat komt overigens door het herstel van de beek; honderd jaar geleden was deze helemaal recht getrokken en stroomde het hemelwater razendsnel af naar de Zuiderzee. Maar inmiddels heb ik al meermaals meegemaakt dat je fors moet omlopen om geen natte voeten te krijgen. Je zult niet door de stroom worden meegesleurd zoals in Limburg onlangs nog het geval was, maar toch?!
Maar vandaag zagen we die wilde stroom van de Renkumse beek; ik moest zelfs heel precies kijken welke kant het water op stroomde zo weinig water zat erin. Maar het is een prachtige wandeling daar bij Renkum die Ab en ik met genoegen nu zeker al voor de derde keer hebben gelopen. We liepen ook weer naar de Rijn en kwamen daar een collega natuur liefhebber tegen die met een net probeerde om interessante dierkens uit het heldere slootje te vangen om te fotograferen. Leuke hobby! 

Geen opmerkingen: