18 september 2021

Ouwe stomp

Het restant van de boomstomp

 Inmiddels wordt hij wel wat sleets, maar hij staat nog steeds: de oude boomstomp. Veertig jaar geleden zag ik hem voor het eerst staan; was vast al enkele jaren geleden afgezaagd, maar stond vier omhoog. Mooi rood bloeiend mos gebruikte hem als groeiplek; paddenstoelen, ieder jaar weer andere voor mijn gevoel. Langzaam maar zeker verdween in de loop der decenniat zijn aantrekkelijkheid voor nieuwe groeisels; kennelijk viel zijn voedingswaarde weg. Inmiddels is zijn aspect bijna als die van verbrand hout; zwart en verkoold. In mijn rariteiten kabinet heb ik een klein stukje in bewaring gesteld. Er beginnen stukken af te breken; het zal niet lang meer duren of ik kan nog slechts de plek herkennen waar hij heeft gestaan. Maar ik kan het toch niet laten om telkens weer even te kijken.

Geen opmerkingen: