03 september 2021

Dat fameuze Youtube

 Muziek is naast wandelen en lezen en natuurlijk lekker eten en koken toch wel een grote liefhebberij van mij. En daarbij haal ik - ik durf het haast niet te bekkennen - het meeste genoegen uit Youtube. Soms "ontdek", of herinner mij weer een stuk muziek of een componist waarvan ik graag een bepaald stuk wil beluisteren of een ballet of opera die ik weer eens wil zien. Ik heb niet de minste neiging om daarvoor naar een uitvoering te gaan. Met name ballet vind ik op Youtube veel fijner om naar te kijken; je ziet de gezichten veel beter, met name in vergelijking met een ballet in die reusachtige zaal van opera en ballet in Amsterdam. Je zit dan zo ontzettend ver van het toneel dat je de uitvoerenden zonder verrekijker nauwelijks goed kunt zien en ook het geluid komt voor mij wat verloren over in die enorme zaal. Op youtube, met de onvolprezen Böse koptelefoon is het een aanzienlijk groter genoegen en je kunt het ook nog even stop zetten ook. Een ballet dat ik heel bijzonder vind is "Juwels", met vaak slechts enkele dansers op het toneel. Daar kan ik op Youtube geweldig van genieten.
Maar ook de verschillende symfonieën van Mahler heb ik onlangs weer eens beluisterd en dan sta je te kijken wat een prachtige uitvoeringen daarvan te beluisteren zijn. En die reclame tussendoor stoort me eerlijk gezegd minder dan het gekucht en andere geluiden van het publiek wanneer je in een zaal zit. Ik vind het wel rustig zo; je hoeft er ook de deur niet voor uit. De vier letzte Lieder van Richard Strauss en noem verder maar op; alles is aanwezig en kun je zien en beluisteren. Zo'n schitterende uitvoering van de actus tragicus van Johann Sebastian; ik moet er vaak aan denken dat ik die waarschijnlijk veel vaker heb beluisterd dan Bach zelf dankzij die ongebreidelde mogelijkheden van Youtube.
PS En wat dacht u hier van?


Geen opmerkingen: