21 september 2021

De chaos compleet

 

Honderd gloednieuwe auto's

Vanmorgen lekker rustig aan gedaan. Eitje gekookt, thee gezet en samen ontbeten. Toen konden we de dag weer aan. We zouden de ramen lappen aan de tuinkant, maar Roos had daar bij nader inzien niet zo'n zin in. En uiteindelijk ging ik eind van de ochtend, na de koffie weer naar de flat. Terwijl mijn trein rustig het station Amersfoort binnen reed zag ik een enorme goederentrein met zeker honderd gloednieuwe personenwagens rijden. Aan de richting te zien waren het Duitse auto's, op weg naar de haven van Rotterdam om uiteindelijk waarschijnlijk in de VS de weg op te gaan en hun portie CO2 aan de atmosfeer af te geven. Kon ik me daar tot voor kort behoorlijk over opwinden, daar word ik tegenwoordig lacherig van al die zogenaamde goede voornemens vanuit de politiek om de uitstoot van dit broeikasgas terug te dringen. Ik zie er niets van terug in het gedrag van de burger. Men gaat net als voor de pandemie lekker op vliegvakantie, niemand zal zijn auto minder gebruiken, laat staan weg doen. In een democratisch systeem heb je nauwelijks middelen om dwingend beleid op te leggen; minder auto's, minder van van alles, matigen. Een politieke partij die zo ver zou durven gaan wordt electoraal direct afgeserveerd vermoed ik.
Ik vrees dat het allemaal niks gaat worden met de energie transitie en dat het uiteindelijk de wal zal zijn die het schip doet keren, oftewel de chaos compleet door de opwarming van de atmosfeer met al haar gevolgen voor klimaat en alles wat daarmee samenhangt. 

Geen opmerkingen: