02 september 2021

Nog maar twee

 

Twee oude dames

In 2003 liep ik om af te vallen dagelijks van en naar het werk in Utrecht. Voor dag en dauw liep ik via het Houdringhebos en de Visserssteeg, langs de Kromme Rijn naar het kantoor van mijn toenmalige werkgever. Daarbij kwam ik de kudde van Lakenvelders tegen. Destijds was dat best een aardige kudde met een pakweg achttal koeien, een stier en wat jong vee. De stier was al snel verdwenen; hij besprong ook (te) jonge vaarzen en dat liep niet altijd goed af bij het werpen heb ik begrepen. Maar het bleef toch een aardig grote kudde. Utrechts Landschap, eigenaar van het gebied had de koeien wel helemaal willen afvoeren maar daar ontstond hevig burgerlijk protest tegen en aldus bleef er een kleine kudde van alsmaar ouder wordende koeien over; de laatste jaren waren het echt oude dames die ook niet meer om de stier riepen. Maar de laatste jaren wordt de kudde ook alsmaar kleiner. Deze week zag ik dat de kudde was geslonken tot nog slechts een tweetal vriendinnen die gezamenlijk aan het gras liepen te knabbelen. Hoe lang nog?

Geen opmerkingen: