12 september 2021

Adieu Sir John

 

De deurknop van "Sir John"

Vaak moet ik denken aan mijn eerste tijd in Bilthoven. Niet alleen het wonen in ons "paleis" in de Hoflaan, maar ook het dorpse karakter van deze plaats die, zeker in die beginjaren iets speciaals uitademde; aldus ervoer ook mijn vader deze, van sfeer dampende plek op de Utrechtse heuvelrug. Het was er zo stil dat mensen die eerder in ons huis hadden gewoond waren verhuisd vanwege de stilte. Als we op de loggia zaten - wat we de eerste jaren tot diep in de herfst ook deden - dan hoorde je de bosuilen tekeer gaan; dronk je een biertje in het voorjaar dan vielen de meikevers die tegen de lamp vlogen in je glas zodat je dat gewoon moest afdekken. Heerlijke tijd. 
Niet lang daarna werd Bilthoven langzaam maar zeker meegetrokken in de vaart der volkeren; het kleine Albert Heijn filiaal op de Julianalaan - waarin nu een boekwinkel is gevestigd - met de razendsnelle kassière werd te klein wellicht. In ieder geval kwam er een winkelcentrum op het kale stuk grond. Ik verwonderde me bij het langsfietsen wat er zou komen; in de diepte werden constructies van beton gegoten; dat bleken de fundamenten voor het winkelcentrum te worden met onderin een parkeergarage; heel modern voor die tijd. Het werd uiteindelijk het winkelcentrum "de Kwinkelier", de eerste decennia heel populair tot ver in de omgeving. Niet alleen Albert Heijn vestigde zich hier, maar ook een chique herenmodezaak, "Sir John", met kleding die ik heel bijzonder vond! Ik zal daar wat hebben weggesleept; een Lodenfrey winterjas hangt nog steeds in mijn kledingkast en ook verschillende overhemden uit die tijd draag ik nog wel als we naar de opera gaan. We waren zo vertrouwd met de eigenaar van de zaak dat dochter Joke er later wel eens gewoon naar binnen ging voor een praatje.
Maar het winkelcentrum is in die veertig jaar vervallen; verveloos, scheuren in het beton; winkels en de bibliotheek verdwenen, kortom, het verval had ingezet. Sir John verhuisde, maar voor chique herenmode was kennelijk zo weinig belangstelling dat de hele zaak is verdwenen. 
In het oude vervallen winkelcentrum resteert nog slechts de deurknop van mijn oude favoriet. 

Geen opmerkingen: