04 juni 2019

Wat een onweer

Roos in Cluj
Na een laatste ontbijt in het hotel vertrokken we voor de terugreis. Eerst een 3.30 uur om weer in Cluj te komen; ik herkende wel e.e.a. nog van de heenweg. Aangekomen in Cluj hebben we eerst lekker geluncht bij een vegetarisch restaurant. Vervolgens wat rondgelopen in het centrum van Cluj en nog ergens een kopje koffie gedronken op een gezellig terrasje. Tot slot het "grote wachten" oftewel vliegen. De terugweg ook weer met een overstap; nu op vliegveld München. Uiteraard wat vertraging. Van de gezagvoerder van het tweede vliegtuig hoorden we - en dat hadden we ook al op internet gezien - dat er onweer zou plaatsvinden zo rond de tijd van onze aankomst. Gedurende de vlucht gaf hij zelfs aan dat hij wat meer vaart zou maken om nog voor het grote losbreken van het onweer te kunnen landen. Dat lukte inderdaad. De lucht werd almaar donkerder en de turbulentie was fors. De landing verliep vlekkeloos, maar bij de lange uitloop naar het platform begon het onweer pas echt; het bliksemde ongelooflijk en het regende zoals de NLse grond zich maar kon wensen; wat was het lang te droog geweest.
Het vliegtuig moest nog ruim een half uur op het platform staan wachten voordat we konden aanmeren; het was te gevaarlijk om buiten op het platform te zijn vanwege bliksemgevaar.
Ik complimenteerde de bemanning bij het verlaten van het vliegtuig hetgeen resulteerde in een brede grijns van de gezagvoerder. Het laatste deel van de trip naar huis per trein en bus liep gesmeerd. Om 1.00 uur namen we afscheid op onze bushalte.