09 juni 2019

Op naar Vaals via Uden

Aan de wandel met Dick. Jas kon uit.
Eerst naar Uden voor een genoeglijke lunch met Mariska en haar gezin: Gideon en de twee dametjes Lieva en Guusje. Het was weer een heel gezoek voordat we een gelegenheid vonden die open was op deze eerste Pinksterdag. Maar uiteindelijk bleek er toch een gezellig plekje te zijn. Kennelijk waren degenen die ons bedienden erg bang dat we van de dorst om zouden komen want niet alleen, bijna voordat we zaten, vroegen ze wat we wilden drinken, maar daarna ook zeker vijf keer; schijnt nogal gebruikelijk te zijn in de horeca maar mij ergert het enorm. Mijn antwoord is dan ook steevast: "ik wil graag wat eten!", en soms bestel ik dan helemaal niets te drinken. Tenslotte drink ik thuis ook nooit bij het eten.
Maar goed, daar ging het nu even niet om; het was een gezellig weerzien waarbij de kinderen natuurlijk een centrale rol speelden. Leuk was dat ze graag bij oma en opa op schoot wilden zitten. Maar we hadden ook gelegenheid als volwassenen om toch best belangrijke zaken te bespreken. De tijd vloog en om een uur of half drie braken we de boel op en gingen Roos en ik weer met de bus terug naar den Bosch. We werden nog volop uit gezwaaid.
In den Bosch namen Roos en ik afscheid; zij ging naar huis vanwege een technisch probleem in haar huis waarvoor morgen een loodgieter zou langskomen. Ik ging door naar Vaals, naar vriend Dick die ik in geen maanden heb bezoeken met alle drukte en uitjes.
Ik was er vlot en Dick zat al klaar met een salade die we met smaak naar binnen werkten. Daarna nog even een avondwandeling door Limburgs dreven in de buurt van Dicks flat. Wat is Limburg toch mooi, vooral in het voorjaar; de regen van de laatste tijd had het landschap goed gedaan.
Terug in de flat gingen we een film kijken; Dick gaf mij de keus. Ik wilde graag een Europese, bij voorkeur Franse film. Het werd La grande Bouffe, de grote vreetpartij. Een idiote film uit de jaren 70, waarvan ik alleen maar wist dat vier kerels zich dood zouden vreten en dat er enorme scheten werden gelaten. Dat er ook hoeren aan te pas kwamen was mij niet bekend.
Intussen dronken Dick en ik van de fles Cahors wijn die ik maanden geleden had meegebracht en snoepten we krekkertjes met franse kaas. Zo tegen elven hadden de oude heren het wel gezien en gingen de luikjes dicht.

Geen opmerkingen: