03 april 2018

Impressionisten in het Singer museum

Leo Gestel
Het zou vandaag geen best weer worden; viel overigens best mee, maar alle reden om de museumagenda eens te consulteren en een keuze te maken. Dat werd het Singer museum in Laren. De stukken die getoond werden waren afkomstig uit de privé verzameling van de familie Fentener van Vlissingen en nog niet eerder in samenhang aan een groot publiek getoond.
Nou, de grijze golf, waar ik ook toe behoor had het ontdekt hoor. Gelukkig was ik redelijk vroeg maar al snel liep dit mooie museum behoorlijk vol met "ouderen" die al kakelend en vooral hun deskundigheid luidkeels aan elkaar tonend langs deze interessante collectie schuifelden.
Monet, de dam in Zaandam
Veel impressionisten waaronder Monet; ik vond zijn schilderijtje van "De dam in Zaandam", geschilderd vanuit een scheepje met de Zaan als voorgrond erg leuk. Een Renoir uit zijn "poezelige tijd", ben ik niet zo kapot van; zijn schilderijen van andere periodes vind ik veel fraaier waarbij ik denk aan dat schilderij met zo'n dame in zwarte jurk met zo'n opmerkelijk rood aangezette mond. Er werd een filmpje getoond waarin Fentener toelichtte over hoe de verzameling tot stand was gekomen. En dan blijkt vooral kleur bepalend te zijn geweest, zeker in het begin. Soms is dat ook wel erg duidelijk; niet alles is van even grote klasse. Er hingen enkele van Gogh's die ik heel bijzonder vond; een Leo Gestel, een favoriete schilder van mij en nog veel meer. Echt een expositie om heen te gaan.
Camille Claudel
Als klap op de vuurpijl een nieuw ontdekte van Gogh tekening en als je die ziet dan moet je toch eerlijk constateren dat de kunstwereld vooral humbug is; een ronduit lelijke tekening van een beginner waar ongetwijfeld heel veel geld voor betaald is. Dan moet ik innerlijk toch wel een beetje lachen. Een prachtig beeldje van Claudel van een vrouw die aan de haard zit te peinzen vond ik aanzielijk indrukwekkender.
Renoir
Van Dongen, Brigitte Bardot in haar prille jaren

Geen opmerkingen: