30 maart 2018

Het pontje van Schardam

De overtocht met het pontje van Schardam
Had ik twee weken geleden met moeite tien eieren kunnen verkrijgen daar noodde Ab mij voor vandaag uit om een eilandje uit te kammen op ganzennesten. Zo gezegd, zo gedaan en we ontmoetten elkaar om 12.30 bij de pisbak van het busstation van Edam. Ook vandaag weer prima weer, "gelukkig" had Ab de verwarming in de auto lekker hoog staan zodat ik met mijn dikke winterkleren vanwege de gekoelde OV-bus lekker zat te zweten.
Ik had geen idee wat me te wachten stond toen we in de metropool Schardam (ooit van gehoord?) aanbelden bij een huis kennelijk om ons te melden. Voor de grap debiteerde ik nog met zwaar Amerikaans accent: "wij zijn twee Amerikaanse dominees", weet u nog lezer toen er van die mormoonse lieden langs de deuren gingen in NL om die Europeanen met het "nieuwe geloof" kennis te laten maken. Ab stikte van het lachen; er was niemand thuis; achterin de tuin lag het pontje van Schardam om het tegenover gelegen eiland te bereiken, door gebruikers "The herald of free enterprise" genoemd naar het zo rampzalig omgekomen schip.
Een fraai ganzennest van een Nijlgans
Met mijn stramme ledematen beklom ik het bootje; bij de enkele meters die we al roeiend moesten afleggen kon ik het niet laten om het pontlied van drs P. aan te heffen.
En toen begon het grote eierverzamelfestijn. "Gewoon naar het nest toe lopen als je een gans ziet opvliegen", dat was alles. En inderdaad, soms met twee tegelijk vlogen de vogels van het nest. Hier in Noord Holland zijn de ganzen dermate overmatig aanwezig dat er van een plaag kan worden gesproken. Mede door hun grote aanwezigheid hebben de weidevogels het heel moeilijk. Dat is de reden waarom de natuurbeheerders er alles aan doen om het aantal zoveel mogelijk in de perken te houden. Overigens ben ik van mening dat ook de jacht wel eens geïntensiveerd zou mogen worden.
Te zwaar bebroed, dus omkeren. De gans herkent het
nest niet meer. Scheelt weer een stel ganzen.
Aangezien ik graag wat meer ganzeneieren wilde hebben, hebben we die zoveel mogelijk verzameld waarbij we dan wel hebben gekeken of ze niet al te lang bebroed waren door er eentje te "testen". Ik had voor de gelegenheid AH plastic tassen meegenomen. Uiteindelijk pasten al die verzamelde eieren net aan in m'n rugzak; het geheel was zo zwaar dat ik het amper kon tillen; dit is wat veul van het goede.
Uiteindelijk was ik op tijd thuis om nog even naar boerderij "Boom en Bosch" te gaan voor melk, boter, kaas en kwark. Ik sprak nog even met boer Dirk onder andere over ganzen en de overlast die deze vogels voor de boeren betekenen.
PS Laat ik me nou vergissen; heb ik altijd gedacht dat die ganzen een ramp voor de weidevogels waren en dat daarom natuurorganisaties de eieren verwijderen, daar blijkt het een plicht te zijn voor terreineigenaren/beheerders in het kader van provinciaal beleid om de schade voor de boeren te beperken. Tweeërlei doel derhalve.

En 'sAvonds lekker gestepbridged met Roos.

Mooi beheerd plasdras gebied voor de weidevogels.

Geen opmerkingen: