05 december 2010

Flat-o-fiele insecten

Ik laat 'szomers de deur van mijn balkon bij voorkeur open staan bij mooi weer. Het gevolg is wel dat er regelmatig insecten binnen vliegen. Als lid van de Nederlandse Entomologische Vereniging vind ik dat natuurlijk geen probleem, eerder een uitdaging; ik vang ze en dood ze door bevriezing in mijn vriezer. Vanuit mijn activiteiten in de Mieren Werkgroep heb ik een fraai binoculair waarmee ik met enige vergroting de insecten kan bekijken. Het is fascinerend hoeveel variatie er in de evolutie heeft plaatsgevonden op basis van het grondplan van het insect. En dan heb ik het hier vooral over de beestjes die mijn flatje binnenvliegen en die ik gedoopt heb tot de flat-o-fielen, degene die van een flat houden. In de natuur zelve zijn zo veel verschillende levensvormen die samen het eco-systeem vormen en waar mijn grote interesse naar uit gaat.
Op mijn balkon heb ik deze zomer ook een klein tuintje aangelegd in de vorm van een aantal plantenbakken. Eén daarvan had ik binnengehaald om op het achterbalkon te plaatsen. Slechts een kleine 48 uur had ik hem in de woonkamer laten staan. Maar grappig genoeg kent zo'n bak een heel stel verschillende insecten die de gelegenheid te baat nemen en ontsnappen. Een paar bladluizen zat op mijn groene tafelkleed; een flink uit de kluiten gewassen wants zat op mijn bank. Ik zag hem bewegen vanuit mijn ooghoek terwijl ik zat te lezen. Ook hij zit in het bakje op de foto; ongelooflijk hoe dat beest zich vast kon houden aan het gladde plastic. Ik heb hem weer vrij gelaten op de aardbeiplanten op het voorbalkon. Ik hoop maar dat hij de winter overleeft.
Posted by Picasa

Geen opmerkingen: