15 mei 2021

Inclusief

 Soms verwonder ik mij erover hoe een woord in onze NLse taal van betekenis verandert. Neem nou het woord "vet". Op zeker moment betekende dat - naast overmatig gewicht of spek - vooral "heel erg". Ook het woord "duurzaam" heeft in mijn beleving een forse verandering ondergaan; dacht ik dat het toch vooral iets betekende in de zin van een proces waarbij geen blijvende schade werd aangericht aan het milieu daar kreeg het als maar meer de betekenis van "blijvend", misschien zelfs van "blijvend groeiend". Toen ik eens aan een ambtenaar van EZ vroeg hoe hij zich een "duurzame economie" voorstelde en hij mij antwoordde: "een blijvend groeiende economie", vielen mij de schellen van de ogen.
En dan nu het woord "inclusief"; dat associeerde ik tot voor kort vooral met dat de fooi er al in zat. En wat het tegenwoordig moet betekenen - je ziet het on en te pas gebruikt - is mij, eerlijk gezegd een raadsel. 

Geen opmerkingen: